Een internationaal gerenommeerde schilder.
James Ensor is zonder twijfel één van de bekendste Belgische kunstenaars. De schilder wordt met gemak in één adem genoemd met Rubens, Bruegel, Van Eyck of Delvaux. Meer nog, Ensor is gegeerd. Heel wat prestigieuze internationale musea hebben een Ensor in hun vaste collectie of zouden er maar wat graag één willen.

Hoewel Ensor zelf in Oostende woonde en je daar ook het Ensorhuis kan bezoeken, moet je voor de grootste Ensor-collectie ter wereld toch naar Antwerpen. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) heeft er een uitzonderlijke en uitgebreide verzameling topstukken van de hand van de meester.
Een herkenbaar en gegeerd schilderij.
Ensors meest opvallende bijdrage aan de moderne kunst is uiteraard het gebruik van maskers. Carnavalsmaskers duiken in zijn tekeningen en schilderijen op vanaf 1887. “Het masker is voor mij: frisheid van toon, weelderige versiering, grootse onverwachte daden, superscherpe uitdrukkingen, verrukkelijke turbulentie” vertelt Ensor zelf in 1911. Aspecten die in weinig werken zo sterk aan bod komen als in Carnaval de Binche.
Ook zeldzaamheid is een belangrijk investeringscriterium. De schilderijen van Ensor die maskers bevatten, hangen meestal al in musea en worden zelden aangeboden op de privé-markt. Wanneer dat wél gebeurt, halen ze doorgaans hoge prijzen op internationale veiligen.
Carnaval de Binche heeft een goede ‘provenance’. Het is niet alleen uitzonderlijk goed geconserveerd, we weten ook waar het de voorbije jaren was: in privé-collecties. Dankzij de Art Security Tokens kan het werk eindelijk getoond worden aan het brede publiek.

'De intrige' (1980) van Ensor is een ander meesterwerk uit de collectie van het KMSKA dat deze herkenbare beeldtaal bevat.
Belangrijke aanvulling op de Ensor-collectie van het KMSKA.
Hoewel het KMSKA momenteel al twee schilderijen van de late periode van Ensor bezit, is het museum erg verheugd met de komst van Carnaval de Binche. Het is dan ook een uitzonderlijk krachtig en intrigerend werk met kleuren en personage die van het doek lijken te spatten.
Het KMSKA heeft niet alleen de grootste Ensor-collectie van de wereld, maar ook een eigen onderzoekscentrum rond de werken van Ensor. Dit komt de reputatie van het schilderij ten goede, met mogelijk een vertaling in de waarde van het schilderij.
Het schilderij heeft jarenlang in privé-collecties gezeten. Dankzij jou en de andere token holders kan het werk eindelijk getoond worden aan het brede publiek. Door deze publieke 'exposure' krijgt het schilderij ook meer aandacht.





Kwalitatief en gecontroleerd werk.
Het werk werd met de uiterste zorg geselecteerd en gecontroleerd door de experten van het KMSKA.
Naast een zorgvuldige analyse door de experten van het KMSKA, heeft ook het Expertencomité Ensor met onafhankelijke Ensor-experts een attest van authenticiteit afgeleverd.
Het werk is opgenomen in de oeuvrecatalogus van Xavier Tricot (James Ensor. Catalogue Raisonné des peintures. Mercatorfonds Brussel, p.360 nr. 526 (ill.))
Het werk is onderaan links gesigneerd door Ensor.
De experts van het KMSKA hebben een uitgebreide controle gedaan van het schilderij en de conditie van de verflaag, het doek en het kader.
Het volledige conditierapport is beschikbaar voor de token holders. Bovendien zal het KMSKA een jaarlijkse inspectie van het werk doen. Ook hiervan worden de actuele token holders op de hoogte gebracht.
Bij de aankoop van een kunstwerk is het belangrijk dat de 'provenance' of de verwervingsgeschiedenis gekend is. Dit om fraude of witwaspraktijken te voorkomen. Alhoewel het werk altijd in privé-collecties heeft gezeten, zijn alle vroegere eigenaars gekend.
